17 februari 2012

negengangenmenu -intro-


In mijn verborgen jaargangen heb ik bij wijze van grap in het midden van het boek een adempauze ingelast en heb het negengangenmenu genoemd. Het beslaat drieëndertig (boek)pagina's en staat op zichzelf.  
Diverse fragmenten van dit negengangenmenu zijn in een herziene versie als korte verhalen in een andere variant op mijn  essenloog.blogspot gepubliceerd. 


Intro: een select gezelschap van zes personen -waarvan vier bekenden uit mijn boek- zitten aan de dis. 
Tijdens het genieten van het diner vertelt een ieder zijn/haar verhaal en loopt een en ander uit op een climax.
 
Een aardige bijkomstigheid: toen een kennis, leraar klassieke talen,  mijn boek las, vertelde hij me dat schrijvers in de middeleeuwen zo'n pauze in de literatuur regelmatig bezigden. Men noemt het in een toneelvoorstelling een entr'acte‏ en in de muziek een intermezzo


Geen opmerkingen:

Een reactie posten